Vakantie vieren.
- stefanpoirot3
- 4 mei
- 8 minuten om te lezen
Dex en Kiek hebben hier ook vakantie gehad. We hebben geen schoolwerk gedaan, was even heerlijk! We genoten deze dagen hier van de fijne camping. We hebben paardgereden, hardgelopen, veel gewandeld, ik zelfs af en toe met Bink alleen met een fijne podcast op (dat miste ik, was lang geleden), er is veel in de speeltuin gespeeld, in het zwembad gezwommen wat nog wel koud was en we zijn op pad gegaan. We hebben een prachtige baai bezocht en door een mooi dorpje gestruind, waar Kiek en ik héle leuke scrunchies hebben gekocht. We hebben lokale olijfolie geproeft en hebben heerlijk vlees bij een slager gekocht.
Gisteren de dekbedhoezen allemaal gewassen en de dekbedden lekker buiten laten luchten. Vandaag blijven we nog een dag staan en maken we de camper weer lekker schoon en fris. We wassen ook nog even wat kleding. De komende dagen gaan we flink reizen dus het is lekker als we weer bij zijn. De route is gemaakt, ook al heb ik thuis al veel voorbereid, dan nog is het hier ook nog best veel werk. Dex houd namelijk van wandelen en oude beschavingen/gebouwen/dorpjes bekijken en Kiek houd van zwembaden.. en shoppen met haar moeder ;-) maar daar hebben we een minimaal budget voor.. Er moet dus ook wat afwisseling in de reis zitten en je kunt niet alles zien! Onze volgende stop is Oud Korinthe en daarna gaan we door naar Athene. We zijn erg benieuwd hoe we Athene gaan ervaren want er staat een gedeelte in de steigers en bijna iedereen die we spreken vind Athene wat tegenvallen.. Na Athene gaan we door naar Delphi om tempels te bekijken en in de springs of Thermopylae te baden. Hierna gaan we door naar Meteora, de prachtige kloosters op de rotsformaties. Thessaloniki krijgt nog een korte stop en van daaruit rijden we Turkije binnen. We verwachten dus nog een week Griekenland ongeveer.. Wat gaat de tijd snel als je het zo bij elkaar ziet..
We zien Dex en Kiek hier ook zó fijn samen spelen. Hele rollenspellen, ze gaan er helemaal in op. Kiek heeft een doorzichtig paard met veulen waar ze op rijd en heel veel mee bezig is en Dex houd van klimmen wat hier echt heel goed kan in de speeltuin. Ze rommelen en kletsen de hele dag door.. Ze vliegen elkaar steeds minder snel in de haren en het ‘harde’ praten wordt ook steeds beter.. Het is me toch soms een uitdaging met die twee. Ik weet dat het met alle kinderen weleens flink uit de hand kan lopen maar het hoogbegaafde is soms echt pittig. Nu zit er bij onze kinderen ook behoorlijk wat vuur en eigenwijsheid in (ook veel wijsheid ;-) maar dat is als ouder niet altijd makkelijk..
Voor als je het interessant vind ;-)
Kenmerken van hoogbegaafdheid bij kinderen:
Een snelle taalontwikkeling die al opvalt op jonge leeftijd (al op de kleuterschool bijvoorbeeld). Wij zeggen bijv. ‘ik ga even naar de wc’. Dex en Kiek zeggen altijd: ‘ik ga even naar het toilet’. Dat hebben wij dus niet aangeleerd. Ze kiezen van nature vaak het ‘duurdere woord’. Ook de meest ingewikkelde woorden en zinsverbanden worden er gewoon uitgegooid waarvan wij dan denken; huh? Nu al deze woorden? Hoe oud ben je? Die gebruiken wij geeneens. Nu zijn wij beide niet hoogopgeleid dus is dit niet veel in onze omgeving aanwezig geweest. We lezen ze wel héél veel voor, al van jongs af aan. Iedere avond. Ook hier op reis. Bij Dex gaat het thuis wat minder worden omdat hij zelf heel veel leest.. hij leest hier gerust 2 boeken op een dag.
Wiskundig inzicht dat al op jonge leeftijd merkbaar is (al op de kleuterschool of het lager onderwijs). Dex heeft nu sommen in groep 7 die hij uit zijn hoofd uit kan rekenen terwijl ik dat niet meer zo snel kan. Nu rekent hij wel op hoger niveau en Stefan kan ook goed rekenen maar ik moest er echt even voor gaan zitten.
Een goed ontwikkeld geheugen. Kiek heeft een olifant geheugen. Zij weet bijv. nog wat ze voor haar verjaardag kreeg toen ze 3 of 4 werd. Ook wat er tegen haar gezegd is door iemand. Zij ziet ook alle details van wat mensen aan hebben. En ze snapt niet dat ik dat dan niet meer weet..
Een sterk concentratievermogen dat in staat stelt om meerdere dingen tegelijk te doen. Dit merk ik ook bij mezelf, ik luister graag een podcast en stippel tegelijk de route uit. Dex en Kiek hebben dit alleen als ze iets echt interessant vinden. Ze gaan er dan helemaal in op en horen je niet meer. We doen allemaal graag veel in korte tijd.
Interesse in complexe onderwerpen op vroege leeftijd. Toen Dex 4 was kon hij alle namen van de dinosaurussen al. Maar nu ook met oude beschavingen etc. denkt hij echt over de dingen na. Achteraf komen dan veel vragen.
Perfectionisme en het (kunnen) stellen van hoge verwachtingen aan zichzelf. Dat betekent niet dat hoogbegaafden perfecte studenten zijn, wel dat zij hoge verwachtingen (kunnen) stellen aan prestaties die zij zelf belangrijk vinden. Dit kan leiden tot grote faalangst, wanneer ze niet kunnen beantwoorden aan de eisen die ze aan zichzelf stellen. Duidelijk Kiek. Begon al in groep 3 toen ze begon met leren. Ze wil alles al kunnen in haar hoofd en zodra ze iets niet in 1x weet word ze boos. Ze wil vaak niet naar school. ‘s Avonds in bed zegt ze al; ‘ik ga morgen niet naar school’. ‘s Morgens als ze wakker word is het ook het eerste wat ze zegt. Huilend zet ik haar soms in de auto met twijfels of ik het wel goed doe maar eenmaal in de klas gaat het goed. Ik moet haar soms wel naar binnen dragen.. Gelukkig weten we nu wat het is en krijgt ze begeleiding van de juf. Misschien in de toekomst nog meer begeleiding nodig maar nu eerst lekker reizen wat ze zo fijn vind! De struggle met huiswerk maken is er ook hier nog wel.
Een kritische instelling tegenover volwassenen (leraren inbegrepen). Vaak zijn hoogbegaafde kinderen niet in staat om die kritiek op een goede manier te verpakken en over te brengen, waardoor het 'brutaal' over kan komen. Dit geld enorm bij Dex. En ik kan je zeggen; het voelt echt als brutaal! En dit gaat zo lang door dat bij Stefan de stoppen weleens doorslaan. Het is echt beter om dan weg te lopen.. Hij bedoelt het niet zo maar in de ratrace, de drukte die er soms net is, op het ‘verkeerde’ moment (wat uit te leggen is) krijg je dan een opmerking.. oh oh oh.. ik heb hem al weleens uit de camper willen zetten.. niet te doen. Wat er eigenlijk gebeurt volgens mij (daar ben ik nu over aan het lezen) is dat zijn zenuwstelsel overprikkeld is, wat hij niet zelf kan reguleren, dus stress in het systeem, en dan ‘roept’ hij eigenlijk voor hulp. Zodat jij hem kan helpen, dat hij via jouw systeem zijn stress weg kan laten lopen. De woorden die kinderen dan gebruiken zijn niet persoonlijk op jou gericht (wat wij wel denken) maar het is dus de vraag om hulp. Het heeft ook geen zin om te straffen op zo’n moment, dat maakt het alleen maar erger. Ze zijn namelijk te vol dus straf kan er niet bij, heeft geen zin. Je kunt beter zelf rustig blijven, reguleren en daarna bespreken wat er gebeurde, waarom het gebeurde en het gedrag wat je wél wilt zien benoemen. Dus zeg bijv. ‘We praten zacht met elkaar in de camper’ ipv. ‘Stop met hard praten!’. Afijn, ik ben er veel mee bezig :-)
Sommige hoogbegaafden zijn ook hoogsensitief. Zij nemen bijvoorbeeld bepaalde nuances waar in de lichaamstaal van anderen, of ze zijn zeer gevoelig voor bepaalde materiaalsoorten of geluiden. Deze hoogsensitiviteit kan leiden tot een verschil tussen begrijpen en emotioneel verwerken en dat kan leiden tot angstgevoelens. Dit zou het dagelijks functioneren van een hoogbegaafde kunnen belemmeren. We zijn allevier hoogsensitief, gezellig hoor :-) We hebben gelukkig geen angstgevoelens. Dat is weer een meevaller ;-)
Dit is zomaar even een rijtje om wat meer uitleg te geven. Ik weet dat er veel mensen zijn die het een beetje onzin vinden met hoogbegaafdheid en labels. Nu kennen wij inmiddels veel andere ouders van vriendjes en vriendinnetjes die ook hoogbegaafde kinderen hebben en die willen ook helemaal geen labels op hun kinderen plakken. Ik denk dat geeneen ouder dat wil. Het is een proces waar je doorheen gaat vanaf de jonge leeftijd van je kinderen. Je ziet dat jouw kinderen anders met dingen omgaan, dat het gedrag afwijkt van leeftijdsgenootjes, dat veel dingen moeizaam gaat wat bij andere niet zo lijkt. En iedereen heeft te maken met drukte, werk, stress, opvoeding, vakanties, relatie met partner etc. Daar zitten ook veel verschillen, daar zit ook veel energie. Dat is bij iedereen anders en dat kan ook zorgen voor ander gedrag of periodes dat het minder fijn is. Maar bepaalde hoofdzaken en terugkerend gedrag wat door alle facetten heen blijft komen valt op. Daar mag je iets mee gaan doen. En ik ben dankbaar dat ik in deze tijd leef dat er mogelijkheden zijn om te achterhalen wat er is. Om te weten dat het brain anders werkt bij hoogbegaafden. Dat ik daar als moeder niets aan kan veranderen maar er wel mee om moet leren gaan. Dat wat anderen ook zeggen of denken je je eigen weg mag gaan. Je kinderen van school halen in je eigen dorp brengt veel twijfel en tranen mee, dat doe je niet zomaar. Horen ze er nog wel bij? Maar dankbaar voor het speciaal onderwijs waar m’n kinderen zichzelf mogen zijn (zonder het label kom je daar niet), dat ze op een andere manier les mogen krijgen, waar ze met gelijkgestemden zijn. Waar ze zelfvertrouwen krijgen, waar hun grapjes worden begrepen, waar ze eindelijk vrienden krijgen. Hun gedrag word begrepen maar er word ook waar nodig dieper naar gekeken en actie ondernomen. De expertise van de leerkrachten en assistenten is zo fijn! Niets ontgaat ze. Maar achterover leunen is er vaak niet bij. We zeggen weleens op het schoolplein tegen elkaar; ‘eindelijk lijkt het alsof er een balans komt, het wordt rustig en gemoedelijk’ om vervolgens drie dagen later weer tegen elkaar te zeggen: ‘het was weer van korte duur.. poe, hoe houden we dit vol?’
Deze reis is voor ons niet alleen om veel mooie plekken te zien en veel landen aan te doen maar vooral om met elkaar te connecten. Tijd hebben met en voor elkaar. Ruzie te maken, maar vooral het goed te maken, het gaan begrijpen van elkaar. Zien wat ieder nodig heeft. Een stevige basis bouwen. Grapjes maken, lachen, spannende dingen doen, elkaar helpen en ondersteunen waar nodig. En vooral lekker jezelf zijn. Wij hangen geen labels aan elkaar :-)








































Ik zie dat jullie enorm genieten daar. Ben heel jaloers kunnen we ruilen? Dat zijn veel punten over hoogbegaafden zeg en ik wist nog niet eens alles. Grappig dat je vakantie kan hebben terwijl je al op vakantie ben. Mooie dingen bezoeken jullie zeg. Wat een leuke hond hebben jullie. Ik zou ook wel naar dat zwembad willen. Veel plezier verder. Van Jo Anne
❤️