top of page

Zuid-Sicilië.

  • stefanpoirot3
  • 7 apr
  • 5 minuten om te lezen

Gisterenmiddag zijn we aangekomen aan de kust in Zuid-Sicilië. Even een paar dagen aan het strand. Kiek heeft zo’n zin om te zwemmen, ook al is het water nog fris. Dex en Kiek trekken hun zwembroek en bikini aan en binnen no-time staan ze in het water. Ze vinden het totaal niet koud en gaan helemaal door ;-) Ik zit met m’n trui aan in het zand te genieten van de blije koppies en dat ze zo leuk samen kunnen spelen. Trots op die twee! Eindelijk een fijne camping, echt vakantiegevoel. We kunnen hier weer even de camper lekker schoonmaken, opruimen en huiswerk bijwerken. Ook weer goed naar de route kijken en campings uitstippelen. Hoogtepunten kwa bezienswaardigheden kiezen en een plan maken. Wat doen we wel en wat doen we niet.. We gaan het eiland rond met de klok mee dus nog een aantal bezienswaardigheden te gaan voordat we in Palermo aankomen en vanuit daar weer richting het vasteland gaan rijden.


Eergisteren vond Kiek het weer heel lastig om aan het huiswerk te beginnen.. zodra we wat achterlopen op snappet of we wijken wat af van ons schema dan raakt ze het overzicht kwijt en roept ze stampvoetend dat ze geen huiswerk meer gaat maken! Mevrouw is best wel pittig en koppig en ik zie hier precies hetzelfde gebeuren als op school. Het ligt dus denk ik niet aan de plek waar ze is maar aan het ‘in eigen handen’ hebben en zodra ze iets niet gelijk kan óf ze maakt een foutje dan is het drama ten top. Ook vind ze dat ik véél slechter lesgeef als haar juf.. De juf legt alles uit mama en geeft echt les. Jij gaat samen met mij naar de opdrachten kijken, dat is heel anders. Je moet lesgeven! Ik snap dat ik niet aan haar juf kan tippen, dat is namelijk een duizendpoot en ziet echt alle kinderen.. Maar ja, we konden haar ook niet meenemen anders hebben de andere kinderen geen juf meer :-) We maken goede afspraken over wat we wel en niet gaan maken zodat ze nu even niet het moeilijkste werk hoeft te doen. Even wat rust in de tent. Het gaat direct goed en ze is lekker bezig. We hadden de vorige x veel bijgewerkt en ze zag vandaag dat ‘het wel weer mee viel’ en dan zie je haar gelijk weer meer ontspannen.. Ze heeft veel tafelsommen, én er zijn er ook veel door elkaar heen gehusseld. Het automatiseren en stampen van de tafels is lastig. De tafels boven de 5 vooral terwijl ze met bepaalde sommen wel ineens heel vlug het antwoord weet. Ups en downs dus kwa werk, kwa motivatie en kwa hoeveelheid. Één van de kenmerken van hoogbegaafdheid is het perfectionisme. Kiek legt de lat voor zichzelf heel hoog en mag geen fouten maken. Als ze denkt dat ze fouten kan gaan maken of ze maakt ze, dan reageert ze heel emotioneel. Ze stopt ermee, word boos of gaat direct iets anders doen. Ze vertikt het dan echt. Het liefst begint ze al geeneens aan de opdracht omdat ze er dan niet van overtuigd is dat ze het foutloos kan maken. En ja, ze loopt op bepaalde vlakken ver vooruit, dus je kunt ook denken, laat het dan ook, het is wellicht ook te moeilijk. Maar zo leert ze zichzelf niet uit te dagen. Ze mag zelfvertrouwen krijgen dat als ze doorzet het wél lukt. En dat ze juist wél fouten mag maken. Dat ze een goede werkhouding, taakgerichtheid en motivatie gaat ontwikkelen. Want hoogbegaafden zijn in staat de leerinhoud zonder veel inspanning op te pikken, waardoor ze weinig of geen leer- en studievaardigheden ontwikkelen. De ene opdracht is te makkelijk, de ander te moeilijk. Het niveau van de perfecte uitdaging wordt eigenlijk nooit bereikt. Ik merk bij zowel Dex als Kiek dat ze een smallere reikwijdte in hun frustratietolerantie hebben waardoor ze direct aangeven dat ze het makkelijk of moeilijk vinden. Ik denk dat ik ga proberen deze breder te gaan trainen. Ik weet alleen nog niet hoe.. komt wel. Ik heb hier de tijd om over dat soort dingen na te denken en te gaan lezen.


Ook het zelfstandig werken is een ding. Dex is hier enorm in gegroeid, hij gaat bijna iedere dag zelf fijn aan de slag. Totdat het moeilijker of veel gaat worden. Dan trekt hij aan de bel. Het afronden van de taken gaat dan lastig worden. Kiek gaat eigenlijk geeneens beginnen en Dex heeft dus moeite met het afmaken ;-) fijn hoor! Ha ha. Ze zijn ook wel gewend dat sommige taken voor hen gedaan worden, onder andere doordat ze zo goed kunnen beargumenteren waarom zij dat niet kunnen of niet hoeven te doen. Er moet direct geholpen worden als ze hierom vragen.. Daar gaan we dus ook mee aan de slag..


Nu ik toch bezig ben met een kleine uitleg over hoogbegaafdheid en onderwijs laat ik er dan ook maar de executieve functies bij halen. Lees gerust verder als je het interessant vind en anders ook begrijpelijk als je het overslaat ;-) Heel veel hoogbegaafde leerlingen hebben minder goede ontwikkelde executieve vaardigheden. Dit zijn vaardigheden die we nodig hebben om een taak te kunnen uitvoeren. Door allerlei factoren kunnen deze slecht ontwikkeld zijn. Bijvoorbeeld door een gebrek aan cognitieve uitdaging hebben ze nog geen frustratie gekend op de basisschool (daar zit Kiek nu middenin en dit is één van de redenen waarom ze ook in Hoornaar op school zit) waardoor ze bij een uitdaging in het voortgezet onderwijs gefrustreerd raken en ze niet weten hoe hiermee om te gaan. Dit hebben ze nog nooit geleerd. Of ze hebben nog niet de noodzaak gevoeld om op tijd met een opdracht te beginnen (typisch Dex), doordat ze het werk altijd erg snel af hadden. Hierdoor hebben ze problemen met hun taakinitiatie.


De 11 executieve functies die worden onderscheiden:

-Respons-inhibitie: nadenken voordat je iets doet

-Werkgeheugen

-Emotieregulatie

-Volgehouden aandacht

-Taakinitiatie

-Planning/prioritering

-Organisatie

-Timemanagement: tijd inschatten, verdelen en deadlines halen

-Doelgericht gedrag

-Flexibiliteit: flexibel omgaan met veranderingen en tegenslag

-Metacognitie: een stapje terug doen om jezelf en de situatie te overzien en te evalueren


Genoeg uitdagingen die we nu en nog op ons pad krijgen en die voor ons als ouders ook zeer leerzaam maar ook soms mega frustrerend zijn. Vaak hebben we het gevoel dat het bij ons extra snel knettert en vaak heftiger is. Maar tegelijkertijd merken we bij onszelf ook wel aardig wat overeenkomsten en hebben we alle vier heerlijke humor en kunnen we daar veel mee ondervangen. Ook houden we van sportieve dingen en kunnen we niet zo goed stilzitten. Vooral dus veel positiviteit. En nu veel tijd voor elkaar, veel tijd om te zien wat er is, om bij te schaven, om te leren maar vooral om te genieten! En voor jou om mee te lezen, of om alleen foto’s en filmpjes te bekijken, net wat je leuk vind. Voor ons is de website een soort dagboek en mooie herinnering voor later. Enjoy!


ree
ree
ree
ree
ree
Lekker samen voetballen! Alle ruimte.
Lekker samen voetballen! Alle ruimte.
Voor het eerst buiten eten.
Voor het eerst buiten eten.
Ik zag groene asperges in de supermarkt dus we gaan onze nieuwe oven uitproberen! Dit blijft een lekker en makkelijk recept. Bladerdeeg- smeerbrie of brie in dunne reepjes- groene asperges (randjes omhoog vouwen)- knoflookpoeder- Italiaanse kruiden- geklopt ei met peper er overheen- 20 a 25 min op 200 graden.
Ik zag groene asperges in de supermarkt dus we gaan onze nieuwe oven uitproberen! Dit blijft een lekker en makkelijk recept. Bladerdeeg- smeerbrie of brie in dunne reepjes- groene asperges (randjes omhoog vouwen)- knoflookpoeder- Italiaanse kruiden- geklopt ei met peper er overheen- 20 a 25 min op 200 graden.
ree
De gymlessen worden wat eentonig (ja dat doen we echt ;-) net school.. ha ha) dus vandaag een andere opzet en wat hebben we gelachen! Heerlijk dat zand.
De gymlessen worden wat eentonig (ja dat doen we echt ;-) net school.. ha ha) dus vandaag een andere opzet en wat hebben we gelachen! Heerlijk dat zand.
ree
ree
ree
ree
Die push-ups moeten eigenlijk iedere dag.. ga ik ook echt doen. Dex helpt om m’n voeten vast te houden.
Die push-ups moeten eigenlijk iedere dag.. ga ik ook echt doen. Dex helpt om m’n voeten vast te houden.
Niet lachen, wordt nog erger.
Niet lachen, wordt nog erger.
Bedankt Stefan, ook nog in slowmotion. Het was jaren geleden.., scheelt dat?
Ik zal je terugpakken..
ree
Ze hadden zo’n zin om Engels te leren dus ik heb de rest maar gelaten. Ze hebben zo goed hun best gedaan!
Ze hadden zo’n zin om Engels te leren dus ik heb de rest maar gelaten. Ze hebben zo goed hun best gedaan!
Ik geef niets om cijfers maar ze wilde zelf graag een cijfer. Beide een 10 ;-)
Ik geef niets om cijfers maar ze wilde zelf graag een cijfer. Beide een 10 ;-)
Gelukkig nog veel meegenomen van thuis.
Gelukkig nog veel meegenomen van thuis.


 
 
 

4 opmerkingen


Gast
07 apr

Wat een heerlijk verhaal en wat leuk om jullie te volgen en zien!

Groetjes van Senne en Luus

Like
stefanpoirot3
04 mei
Reageren op

Wat leuk Senne en Luus! We hebben jullie vakantie ook gevolgd. Liefs Dex en Kiek.

Like

Wendy
07 apr

Weer een super leuk verhaal, foto's en filmpjes. En leerzaam over de kinderen en hun "zijn" op reis en hoe zij schoolwerk beleven.

Bewerkt
Like
stefanpoirot3
04 mei
Reageren op

Wat fijn. Zeker leerzaam, ook voor ons. Het gaat niet altijd vanzelf ;-)

Like
bottom of page